حدیث پزشکی

 

حضرت امام صادق علیه السلام می فرمایند:

انک قد جعلت طبیب نفسک( و عرفت آیه الصحه) و یبین لک الداء و دللت علی الدواء

ای انسان تو طبیب خویشتن قرار داده ای( و نشانه سلامت به تو شناسانده شده است) و به دوای آن دردها هم راهنمایی شده ای.

لاخیر فی الحیاه الا مع الصحه.

اگر در زندگی سلامتی و تندرستی نباشد، خیر و برکتی در آن نخواهد بود

الصحه افضل النعم

سلامتی و تندرستی از برترین و بزرگترین نعمت ها است.

المعده بیت الداء و الحمیه راس کل دواء

معده خانه ی درد ها و بیماری ها  است و پرهیز کردن (پرخوری نکردن) سرآمد هر درمان است.

همایشها و سمینارها
آمار بازدید کنندگان
بازديدکنندگان اين صفحه: 2190
بازديدکنندگان امروز: 109
کل بازديدکنندگان: 495353
بازديدکنندگان آنلاين: 4
زمان بارگزاري صفحه: 0.4681 ثانيه
اهمیت تحقیق و پژوهش

بسم الله الرحمن الرحيم

 

نیاز به پژوهش در دانشگاه ها و اهمیت آن:

      مراكز آموزش عالي و دانشگاه ها محل توليد و نشر علم، جايگاه  و بستر مناسب تبادل و تعامل افكار و آزاد اندیشی است كه با گرد هم آوردن

 

 دانشمندان، انديشمندان، علماء، متفكران و محققين ضمن در اختيار گذاردن ابزار و منابع تحقيق و پژوهش، راه استخراج، توليد علم و ارتقاء معرفت را هموار

 

مي كنند.

     اساتيد، رهبران و رهروان فكري و دانش آموختگان  اين مراكز با علم به اينكه از يك طرف «العلم لا ينتهي »[1] و «شيئان لا يبلغ غايتهما العلم والعقل »[2]

 و از طرف ديگر در خواست عالمترين و با عظمت ترين شخصيت جهان اسلام از خداوند عليم « رب زدني علما »[3] گوياي اين حقيقت است كه دانش را پاياني

 

 نيست. و از آنجایی که پژوهش مایه ی حیات دانش و اندیشه است و بدون آن علم رکود پیدا کرده و زایل می گردد. لذا با داشتن روش و رويكرد علمي و به

 

 كار گيري تكنيك هاي نوين آموزشي در بر خورد با مسائل و مشكلات زندگي سبب مي شوند تا قابليت ها و توانائي هاي بيشتري در بالا بردن سطوح علمي

 و عملي و افزايش بهره‌وري، كار آيي و حل مشكلات جامعه داشته باشند. «العقل غريزه تزيد بالعلم و التجارب »[4] خرد و عقل گوهري است كه به دانش و

 

 آزمايش فزوني گيرد. و در این راستا به روایاتی چند در زمینه ی ارزش پژوهش اشاره می گردد.

 

اهمیت تحیق در روایات:

ان من معادن التقوی تعلمک الی ما قد علمت علم ما لم تعلم . از مایه های پرهیز کاری است که نا دانسته ها را بیاموزی و به دانسته هایت پیوند دهی.

 

ضاله المومن العلم کلما قید حدیثا طلب الیه آخر. دانش و علم گمشده ی مومن است و هردم چیزی بیاموزد، چیز دیگری می جوید.

 

طلب العلم افضل عند الله من الصلاه و الصیام و الحج و الجهاد فی سبیل الله عزوجل . در پی دانش رفتن از نماز و روزه و حج و جهاد در راه خدا

 

(مستحبی) بهتر است.

 

ان الله تعالی کتب علیکم السعی فاسعوا. خدای برترین کوشش را برشما واجب کرده است پس بکوشید هرکس چیزی بجوید و بکوشد می یابد.

 

افضل الناس رجل یعطی جهده. کسی از همه ی مردم برتر است که همه ی کوشش خود را به کار بندد.

 

ابزار تحقیق

     بر خورد علمي با مسائل، نيازمند داشتن انگيزه و مهارت هايي مانند تحليل و حل مسئله، تصميم گيري، مطالعه و يادگيري فعال، طراحي و انجام پژوهش

 

هاي علمي، انتشار نتايج تحقيقات، نگارش و ارائه ی مقالات و.... است كه در نهايت موجب تسريع توسعه ی همه جانبه ی كشور مي باشد. بديهي است

 

كه فراگيران در اين مراكز مخصوصا جويندگان علم و دانش  بايستي بر مهارت هاي، جستجوی منابع(search)، پروپوزال نویسی، مقاله نویسی، روش

 

 تحقیق، آمار(spss)، حل مسئله، كار گروهي (مباحثه و تبادل افكار ) و تفكر انتقادي صحيح مسلط باشند. وبه عواقب سرقت علمی ادبی آگاهی داشته

 

 باشند.

 

موانع و رکود تحقیق و پژوهش

      ضعف هاي موجود در دانشجویان در زمينههايي مانند: شيوه هاي مطالعه و ياد گيري، استفاده ی بهينه از توانايي ها و معلومات اساتيد گرانقدر  و بهره

 

كافي بردن از كلاس درس، نگارش مقاله، و مبانی تحقيق، همچنين كمبود انگيزه هاي مادي و معنوي در دو ركن مهم و ركين آموزش(استاد و دانشجو)، و نيز

 

 پايين بودن ارتباط معنوي و شايسته بين مسؤلين و اركان آموزش، و احيانا كم توجهي در زمينه ی درك حقوق متقابل و کسالت و تنبلی و راحت طلبی، موجب

 

 رکود علمی شده و مع الاسف برخی از دانشجویان به دانشگاه به چشم پاسگاه نگاه کرده و فقط در فکر پاس کردن واحدهای درسی می باشند كه اگر

 

 روند كنوني افت كيفيت آموزش، نو آوري درحد ضعيف، عدم هماهنگي با شتاب ها، كاهش انگيزه ها و عواقب ناشي از اين امور به همين صورت ادامه يابد و

 

خداي نا كرده دانشجو در تحصيل علم و معرفت، استاد در تدريس و تربيت، كوتاهي نمايند و عنايت مسؤلين به  اين امور محدود باشد علاوه بر حصول

 

 نارضايتي حضرت حق، در دهه هاي آتي با بحران شديد افت پاسخگويي به نيازهاي علمي و سؤالات متناسب با زمان و عملكرد نيروي كار و در نتيجه پايين

 

 آمدن كيفيت خدمات و توليد علم مواجه خواهيم بود و از جهان دانش فرسنگ ها فاصله خواهيم گرفت. حضرت امام خمینی(ره) در این راستا می

 فرماید: اجانب با فعالیت خود مدارس و دانشگاه های ما را از محتوا خالی کرده اند... امیدوارم همه کمک کنند تا فرهنگمان و فرهنگ اسلامیمان، فرهنگی که شیخ الرئیس را درست کرده است را باز یابیم. [5] 

 

راه کارهای توسعه و رشد علمی

     به نظر مي‌رسد اساس كار اكثر اين مراكز فعلا بر حفظ آثار گذشته ها است درصورتي كه وظيفه ی اصلي اين مراكز نوآوري، پويايي، زنده بودن، حيات

 

 دادن و نسلي نو و تازه به بار آوردن توسط تحقیقات و پژوهش هاست كه با حيات و ابديت مراكز علمي در ارتباط مستقيم مي‌باشد.  لذا جهت پيشگيري

 

 ابتلاء جامعه به اين مشكل راهكارهايي از جمله: ايجاد انگيزه هاي لازم جهت تعليم  و تعلم خالصانه براي خدا همراه و قرين با تزكيه 6 ، همت راستین و نيز

 

مجهز كردن دانش پژوهان به مهارت هاي لازم كسب، توليد و به كار گيري دانش و حمایت کامل از نخبگان و اندیشمندان را مي طلبد چرا که حمایت خالصانه،

 

بی شائبه و همه جانبه از نخبگان

 

، رهبران، بزرگان و رهروان فکری جامعه به عنوان یکی از بهترین راه های ارج نهادن به علم و دانش، و توسعه ی آن است، تمسك قولي و عملي به حضرات

 

 معصومين عليهم السلام علي الخصوص حضرت امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف و تلاش و کوشش بی وقفه و مستمر، موجب ارتقاء و ماندگاري

 

علوم و صبغه الهي گرفتن آن و در نتيجه بقاء ارزش زحمات و فعاليت هاي متمسكين به منابع و سرچشمه هاي علوم فیاض و لايتناهي خواهد بود،

 

 (انشاءالله).

 

مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی می فرماید:

 

     علم را می توان با تلاش و کوشش به دست آورد و جوانان ما در محیط های علمی با دستیابی به چشمه  ی جوشان علم و پیدا کردن راه های میان بر می توانند پیشرفت و ارتقای کشور را در آینده تضمین کنند. [7]

 

تعریف تحقیق:

 کاوش دقیق ، به کنه مطلب رسیدن ، واقع چیزی را به دست آوردن  و در انگلیسیresearch  گفته می شود.

 

انواع تحقیقات:

تحقیقات بنیادی:

 

به منظور توسعه و گسترش مرزهای دانش بشری در یک حیطه ، طراحی و اجرا می شود.

 

 

تحقیقات کاربردی:

 

     برای حل مشکل موجود و یا پاسخ به  نیاز در حیطه ای ، طراحی و اجرا می گردد که کاربرد نتایج آن در جامعه مشهود است.

 

تحقیقات بنیادی کاربردی:

 هم به جهت توسعه ی دانش و هم حل مشکل موجود در یک حیطه انجام می شود.

 

مراحل تحقیق:

1-    انتخاب موضوع و عنوان تحقیق

2-    بیان مساله

3-    بررسی متون

4-    تنظیم اهداف

5-    روش بررسی

6-    طرح کار

7-    تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری

8-    تدوین گذارش نهایی ، انتشار و کاربرد نتایج آن

 

دکتر محمد حسن حاجی رحیمیان طسوجی

18/9/92

 



[1]-  غرر الحكم ج2 ص1000

[2] -  غرر الحكم ج2 ص1005

[3] - سوره مباركه طه آيه شريفه 114

[4] - غرر الحكم ج2 ص950

[5] -  صحیفه نور ج5 ص30

[6] - « فان ارد ت العلم فاطلب اولآفي نفسك حقيقة العبودية» پس اگر خواهان علم ودانش هستي , ابتدا حقيقت بندگي را در عمق جان خود جستجو كن . ( بحار الانوار ج1 ص225 روايت 17 باب27)

[7] -  سخنرانی مورخ6/12/76 . طب ایرانی اسلامی در آیینه تاریخ