حدیث پزشکی

 

حضرت امام صادق علیه السلام می فرمایند:

انک قد جعلت طبیب نفسک( و عرفت آیه الصحه) و یبین لک الداء و دللت علی الدواء

ای انسان تو طبیب خویشتن قرار داده ای( و نشانه سلامت به تو شناسانده شده است) و به دوای آن دردها هم راهنمایی شده ای.

لاخیر فی الحیاه الا مع الصحه.

اگر در زندگی سلامتی و تندرستی نباشد، خیر و برکتی در آن نخواهد بود

الصحه افضل النعم

سلامتی و تندرستی از برترین و بزرگترین نعمت ها است.

المعده بیت الداء و الحمیه راس کل دواء

معده خانه ی درد ها و بیماری ها  است و پرهیز کردن (پرخوری نکردن) سرآمد هر درمان است.

همایشها و سمینارها
آمار بازدید کنندگان
بازديدکنندگان اين صفحه: 638
بازديدکنندگان امروز: 138
کل بازديدکنندگان: 496070
بازديدکنندگان آنلاين: 15
زمان بارگزاري صفحه: 0.3900 ثانيه
باید های رفتاری در بهداشت روانی و جسمی در اسلام

باید های رفتاری در بهداشت روانی و جسمی در اسلام

313 نکته در تغذیه­ی نوزادان، کودکان و نوجوانان

اهتمام به روان انسان از نوزادی وکودکی تا نوجوانی

هر انسانی در جهت بقا و رشد خود و جامعه، علاوه بر نیاز به غذاهای جسمی و مادی به تغذیه ی روحی و روانی نیز شدیدا محتاج است و پاسخ به نیازهای روحی، همراه و هم زمان با نیازهای جسمی بهترین نوع برآورده کردن نیازها بوده و عالی ترین راه پیشگیری از ابتلای نوزادان و کودکان به ناهنجاریهای بدنی و روانی در ادوار مختلف بویژه در دوران های نوجوانی، جوانی، بزرگسالی و کهنسالی است. یعنی شاکله ی رفتارهای دوران های بعدی از همین بدو تولد ریخته می شود. بنابر این در این مجال تغذیه ی همزمان روحی و جسمی در مراحل رشد نوزادی تا نوجوانی به صورت سلسله مباحث دینی و علمی مطرح خواهد شد. آغاز مطالب از تغذیه ی دوران شیر خوارگی به دلیل اهمیت فوق العاده ی آن است. در این راستا به خدمت قرآن و احادیث شریف و سخنان  پر محتوا ی ائمه ی اطهار علیهم السلام رفته و به اندازه ی وسع و ظرفیت محدود خود از دریای بیکران وحی طرفی بسته و از غور در اقیانوس علم و ادب ائمه ی معصومین علیهم السلام ، پرکاهی هدیه بر شما دوست داران دانش و ادب تقدیم می گردد و بحث را جهت تبرک و تیمن با روایتی پرمحتوا از امیر علم حضرت علی علیه آلاف التحیته و الثناء شروع می نمایم.

قَالَ عَلِيٌّ عَلَيْهِ السَّلَامُ: مَا مِنْ لَبَنٍ رضعَ بِهِ الصَّبِيُّ أَعْظَمَ بَرَكَةً مِنْ لَبَنِ أُمِّهِ. [1]
هیچ شیری که کودک با آن تغذیه می کند از شیر مادر با برکت تر نیست.( یعنی شیر مادر برکت بسیار زیاد روحی، معنوی و مادی دارد که شیرهای دیگر ندارد)

تعریف برکت :

برکت، به معنی خیرالهی جستن، ثبات و دوام چیزی است  و زیاد شدن از خواستگاه نامحسوس  و زیادت، نمو، سعادت و فایده  و برتری از معانی برکت است .

راغب می گوید : چون خیر الهی به نحوی صادر می شود که نامحسوس و غیر قابل شمارش است مبارک اطلاق می شود

برکت، خیر و زیادی هایی است که دارای نمو و استمرار باشد. ریشه ی برک بیش از 30 بار در قران ذکر شده است. بالاترین مصداق برکت در روح و روان انسان ها می باشد که مغفول عنه مانده است و در این نوشتار به آن پرداخته خواهد شد.

برکت خاص و کامل در شیر مادر درصورتی است که :

1-    تغذیه ی کودک با شیر مادر برای قربه الی الله بوده و به قصد و رضایت خداوند باشد.

2-    شیر دادن به کودک با بسم الله الرحمن الرحیم شروع شود.

3-    شیر خوردن از سینه باشد. پس دوشیدن شیر مادر، در شیشه ی شیر و دادن آن به کودک برکتی نخواهد داشت. 

4-     شیر خوردن با مکیدن کودک از سینه صورت پذیرد.  پس وجور و دوشیدن شیر و ریختن آن در دهان کودک این تاثیر را نخواهد داشت.

5-     با اراده و میل شیر داده شود بنابر این شیر دادن مادر با اجبار و بی میلی موجبات رشد ذهنی و جسمی کودک را آن چنان که باید فراهم نخواهد کرد.

6-    کودک با میل و رغبت شیر بخورد و در آرامش روحی و روانی کامل.

7-    تغذیه ی کودک با شیر مادر با نیت ، قصد و با رضایت کامل باشد و دادن شیر از روی ناراحتی و غضب ، حرص و جوش برای کودک بسیار مضر می باشد.

8-   خوردن شیر از سینه ی مادر، غذا و نیازهای روحی کودک را نیز تامین خواهد کرد.

9-   مکیدن شیر توسط نوزاد یا کودک به طور کامل باشد یعنی بچه به میل و رغبت خودش بعد از سیر شدن، سینه ی مادر را ترک کند نه با اجبار و کشیدن سینه از دهان کودک .
10-   سعی شود به خصوص در ماه های اولیه، کودک، فقط و فقط از شیر مادر تغذیه شود.

11-   دادن آغوز به نوزاد واجب می باشد.

12-     از هردو سینه به کودک شیر داده شود نه فقط از یکی.


                                                     دکتر محمد حسن حاجی رحیمیان طسوجی

 

 

 

[1] ( 2) الوسائل 15: 175/ 2. و هداية الأمة إلى أحكام الأئمة عليهم السلام ؛ ج-7 ؛ ص327